Online markedsføring for nybegynnere

Det kan være vanskelig å forstå det helhetlige bildet av markedsføring. Hva er egentlig en målgruppe? Og hvordan driver man segmentering? For noen er det verdens verste mareritt å skulle presentere eller «pitche» en ide foran en gruppe med skeptiske markedsførere. Heldigvis for dere, lever vi i en digital verden der også markedsføring foregår online. Markedsføringen har faktisk vist seg å være nesten 30% mer effektiv på nett fremfor TV eller fysisk reklame. Så her skal du få en liten guide: online markedsføring for nybegynnere.

La oss begynne med en kjapp definisjon av hva online markedsføring egentlig er. Vi kan, hvis vi skal gjøre det veldig enkelt, si at online markedsføring er «en hvilken som helst innsats for å fremme en bedrift og ets navn i offentligheten, som bruker nettet til å nå frem til befolkningen». Det vil altså si at det trenger ikke nødvendigvis være en kampanje eller en reklame, det kan være et hvilket som helst verktøy for å skape mer oppmerksomhet rundt en bedrift, et konsept, en kolleksjon osv. Les mer om dette på universellutvikling.no.

Strategi og smart-mål

Det viktigste man starter med når man skal begynne med markedsføring på nett er å sette seg smart-mål. Dette er mål for markedsføringen, som f. Eks «vi ønsker å få 500 følgere på Instagram på to uker». Smart-målene bør være målbare og enkle å forholde seg til, slik at du lett kan se om målet er nådd eller ikke. Videre må du velge en strategi. Skal dere bruke et annet firma for å reklamere for dere, et samarbeid? Eller lage en blogg for å promotere produktet eller tjenesten? Uansett hvilken strategi som skulle passe er det viktig at den passer til målene, slik at den kan hjelpe på veien må å nå målene raskere.

Kanskje passer det best for bedriften og kjøre på med reklame på LinkedIn fordi der holder deres målgruppe til. Eller er videosnutter på Instagram mer effektivt for dere? Alt strategien skal gjøre er å generere målene du eller dere har satt. For hjelper det å reklamere for nytt lego-sett på LinkedIn? Eller er det noe man heller bør reklamere for på Instagram eller Facebook?

SEO, søkemotoroptimalisering

Smart målene behøver ikke omhandle reklame. Det kan også handle om hvor mange besøkende dere ønsker på nettsiden deres. Da er det SEO som gjelder.

SEO, eller Search Engine Optimization som det heter så fint på engelsk, handler om å optimalisere innhold på nett så mye som mulig. På norsk kalles dette for søkemotoroptimalisering, men er nok bedre kjent som SEO. Dette er en viktig del av online markedsføring, og de fleste markedsføringsavdelinger har en eller flere som jobber kun for å forbedre SEO. Her ligger fokuset på å få så mange som mulig besøkende til en side, et innlegg, en kampanje eller lignende. Målet er at din nettside, eller delen av en nettside skal bli attraktiv for søkemotorene. F. Eks ønsker Gina Tricot å komme opp tidlig på Google dersom du søker etter «sommerkjoler». Du kan lese mer om dette hos interconnect.no.