Search Engine Optimizing

Søkemotoroptimalisering kan høres ut som et vrient ord, et konsept som er vanskelig å forstå. Det trenger det egentlig ikke å være. Konseptet er ganske enkelt og i denne artikkelen skal vi gå igjennom hva SEO egentlig er.

Hva er SEO?

Det første vi må forstå er at hvis kunden skal selv finne frem til et produkt så er det et begrenset antall måter de kan gjøre dette på. De kan spørre en venn etter referanser, de kan dra ut i butikkene og lete etter produktet sitt, eller så kan de søke seg frem til det på Internett.

Det er helt klart og tydelig at de fleste nå til dags bruker Google.com til å finne frem til produkter og tjenester. Det som skjer når de søker etter produktet er et de for en drøss med lenker til det Google antar er relevant for brukeren. Vanligvis er det også sånn at kunden velger en eller annen lenke på den absolutt første siden som Google kommer med. Formålet til SEO er å sørge for at når en kunde leter etter produktet sitt så skal vi bli rangert så høyt opp på listen over relevante nettsider som overhodet mulig. Dette øker sjansen for at kunden handler hos oss, istedenfor hos en konkurrent. Dette er ekstremt viktig for å få salg. Vi kan ha det beste produktet på markedet, men en profesjonell nettside og alt, men dersom vi ikke har omdømme nok til å bli synliggjort på nettet så kan vi rett og slett ikke bli funnet.

Derfor er det vår jobb og “overtale” søkemotorer som er i drift, om at når kunden søker på produkt “x” så skal vår egen nettside komme først opp på resultatlisten. Dette kan være vrient å få til med en oppstartsbedrift, men det er mange trinn vi kan gjøre for å øke sannsynligheten for å havne der.