Metoder for SEO

Det finnes en drøss forskjellige måter vi kan manipulere søkeresultatet til kunden på. Her skal vi snakke generelt om noen av dem for å gi deg en forståelse av hva vi jobber med.

Hvordan bruker vi det?

En søkemotor jobber stort sett med enorme mengder data og informasjon. Alle søkemotorer fungerer i mer eller mindre grad på forskjellige måter. Det vil si at vi må utforske den spesifikke søkemotoren og finne ut hvilke algoritmer som er relevante for oss i hvert enkelt tilfelle. Vi leter etter nøkkelord som folk oftest søker på når de skal finne produktet, og deretter manipulerer vi denne informasjonen til å jobbe for oss. Det kan være at vi må endre noen av ordene som knyttes opp til siden vår slik at vi blir mer relevante.

Vi kan også kjøpe en plass helt øverst i resultatlisten for å sikre oss at f.eks. Google viser vår nettside selv om det finnes andre nettsider som kan være mer relevante for kunden. Disse andre nettsidene havner derimot fortsatt på listen, og mange brukere stoler mer på nettsider som klarer å rangerer seg øverst uten å måtte betale for å være der. Så selv om dette kan være en smart investering, kan det også skade oss dersom vi ikke er helt sikre på at kunden kommer til å oppfatte oss som alvorlige aktører i markedet.

Som sagt, dersom nettsiden vår ikke er på den første siden av resultatet, så finnes den rett og slett ikke for kunden. Vi vil prøve å få dere opp på toppen av listen. Det er dessverre ikke nok å bare finne de relevante ordene som folk bruker for å søke opp produktet på. Oftest så er det slik at relevansen til nettsiden din øker når den blir brukt som kilde av andre nettsider. Dette heter “back-linking” og lar Google stole på nettsiden din.